Zobacz dlaczego warto dzielić się opieką nad dziećmi.
PRZEWODNIK DEBATYOd dłuższego jesteśmy świadkami zmian społecznych i kulturowych dotyczących zaangażowania rodziców w wychowanie dzieci, a w szczególności zmiany w podejściu do ojcostwa wśród młodych mężczyzn.
Zgodnie z wynikami badania ‘Family Power’ oraz badania ‘Diagnoza postaw, motywacji i barier wobec urlopów ojcowskich i rodzicielskich’ przeprowadzonego przez firmę badawczą IQS na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 18 – 45 lat, kobiety i mężczyźni są zgodni są co do tego, że obie płcie są równie dobrymi opiekunami dla swoich dzieci (79 proc.).
Co to oznacza dla rynku pracy i jak wpływa na politykę personalno-kadrową wśród polskich pracodawców?
mam i 87 proc. ojców w Polsce ma stałą pracę
badanych uważa, że kobiety i mężczyźni powinni mieć takie same prawa i obowiązki w opiece nad dziećmi
badanych akceptuje wprowadzenie nietransferowalnych dwumiesięcznych płatnych urlopów ojcowskich
mężczyzn nie skorzystało z urlopu ojcowskiego, ponieważ nie wiedziało, że taki urlop mu przysługuje
Nasza firma ceni i wspiera różnorodność i włączanie. Oznacza to w praktyce, że w codziennej pracy nasi pracownicy czują się swobodnie i komfortowo będąc po prostu sobą i wiedząc, że my jako pracodawca ich w tym wspieramy. Czerpiemy z różnorodności i chcemy dawać wszystkim takie same możliwości rozwoju i rośnięcia z firmą. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się wesprzeć inicjatywę Fundacji Share the Care. Budowanie świadomości pracowników wokół urlopów rodzicielskich to pozytywne działanie wpierające na równi kobiety i mężczyzn. Takie wsparcie, w tym przypadku kobiet i mężczyzn, to dla nas tak po prostu właściwa rzecz do zrobienia, zgodna z naszymi wartościami i bankiem, jakim chcemy być.
Zaangażowanie w projekt będzie wzmocnieniem podejmowanych przez BGK działań w zakresie employer branding oraz przyczyni się do jeszcze wyższej oceny naszych praktyk w obszarze wellbeing. BGK to pracodawca dbający o równość w pracy, wspierający kobiety w ich aktywności zawodowej, umożliwiający mężczyznom większe zaangażowanie się w rodzicielstwo. Ojcowie biorą aktywny udział w wychowaniu dzieci. Widać to też u nas w banku, gdzie coraz więcej ojców przychodzi na warsztaty dedykowane rodzicom.
Zarządzając organizacją, która zatrudnia wielu młodych ludzi z których kilkadziesiąt rocznie staje się rodzicami, widzę ogromna potrzebę wspierania rodziców, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Obserwuję, że coraz częściej matki i ojcowie odnoszący sukcesy w naszej firmie mają podobne ambicje, zarówno jeśli chodzi o inwestycje w rozwój osobisty, jak i w kwestii ich udziału w wychowywaniu dzieci. Dołączając do inicjatywy Share the Care chcemy w Citi wzmacniać równowagę w zakresie opieki nad dziećmi oraz wspierać ojców decydujących się na urlop tacierzyński.
Równość w pracy zaczyna się w domu i trzeba ją wspierać w obu tych sferach. Kobiety i mężczyźni mają równe prawo do pracy, odpoczynku, wynagrodzenia odpowiadającego ich kompetencjom oraz budowania relacji z bliskimi. Sprawiedliwe dzielenie urlopu rodzicielskiego to sytuacja win-win. Kobietom daje m.in. możliwość rozwoju zawodowego i budowania związku opartego na partnerskich relacjach, a mężczyznom może ułatwiać nawiązanie głębokich relacji z dziećmi czy zapobiegać wypaleniu zawodowemu.
Nasza firma ceni i wspiera różnorodność i włączanie. Oznacza to w praktyce, że w codziennej pracy nasi pracownicy czują się swobodnie i komfortowo będąc po prostu sobą i wiedząc, że my jako pracodawca ich w tym wspieramy. Czerpiemy z różnorodności i chcemy dawać wszystkim takie same możliwości rozwoju i rośnięcia z firmą. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się wesprzeć inicjatywę Fundacji Share the Care. Budowanie świadomości pracowników wokół urlopów rodzicielskich to pozytywne działanie wpierające na równi kobiety i mężczyzn. Takie wsparcie, w tym przypadku kobiet i mężczyzn, to dla nas tak po prostu właściwa rzecz do zrobienia, zgodna z naszymi wartościami i bankiem, jakim chcemy być.
Zaangażowanie w projekt będzie wzmocnieniem podejmowanych przez BGK działań w zakresie employer branding oraz przyczyni się do jeszcze wyższej oceny naszych praktyk w obszarze wellbeing. BGK to pracodawca dbający o równość w pracy, wspierający kobiety w ich aktywności zawodowej, umożliwiający mężczyznom większe zaangażowanie się w rodzicielstwo. Ojcowie biorą aktywny udział w wychowaniu dzieci. Widać to też u nas w banku, gdzie coraz więcej ojców przychodzi na warsztaty dedykowane rodzicom.
Zarządzając organizacją, która zatrudnia wielu młodych ludzi z których kilkadziesiąt rocznie staje się rodzicami, widzę ogromna potrzebę wspierania rodziców, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Obserwuję, że coraz częściej matki i ojcowie odnoszący sukcesy w naszej firmie mają podobne ambicje, zarówno jeśli chodzi o inwestycje w rozwój osobisty, jak i w kwestii ich udziału w wychowywaniu dzieci. Dołączając do inicjatywy Share the Care chcemy w Citi wzmacniać równowagę w zakresie opieki nad dziećmi oraz wspierać ojców decydujących się na urlop tacierzyński.
Równość w pracy zaczyna się w domu i trzeba ją wspierać w obu tych sferach. Kobiety i mężczyźni mają równe prawo do pracy, odpoczynku, wynagrodzenia odpowiadającego ich kompetencjom oraz budowania relacji z bliskimi. Sprawiedliwe dzielenie urlopu rodzicielskiego to sytuacja win-win. Kobietom daje m.in. możliwość rozwoju zawodowego i budowania związku opartego na partnerskich relacjach, a mężczyznom może ułatwiać nawiązanie głębokich relacji z dziećmi czy zapobiegać wypaleniu zawodowemu.
Nasza firma ceni i wspiera różnorodność i włączanie. Oznacza to w praktyce, że w codziennej pracy nasi pracownicy czują się swobodnie i komfortowo będąc po prostu sobą i wiedząc, że my jako pracodawca ich w tym wspieramy. Czerpiemy z różnorodności i chcemy dawać wszystkim takie same możliwości rozwoju i rośnięcia z firmą. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się wesprzeć inicjatywę Fundacji Share the Care. Budowanie świadomości pracowników wokół urlopów rodzicielskich to pozytywne działanie wpierające na równi kobiety i mężczyzn. Takie wsparcie, w tym przypadku kobiet i mężczyzn, to dla nas tak po prostu właściwa rzecz do zrobienia, zgodna z naszymi wartościami i bankiem, jakim chcemy być.
Zaangażowanie w projekt będzie wzmocnieniem podejmowanych przez BGK działań w zakresie employer branding oraz przyczyni się do jeszcze wyższej oceny naszych praktyk w obszarze wellbeing. BGK to pracodawca dbający o równość w pracy, wspierający kobiety w ich aktywności zawodowej, umożliwiający mężczyznom większe zaangażowanie się w rodzicielstwo. Ojcowie biorą aktywny udział w wychowaniu dzieci. Widać to też u nas w banku, gdzie coraz więcej ojców przychodzi na warsztaty dedykowane rodzicom.
Zarządzając organizacją, która zatrudnia wielu młodych ludzi z których kilkadziesiąt rocznie staje się rodzicami, widzę ogromna potrzebę wspierania rodziców, zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Obserwuję, że coraz częściej matki i ojcowie odnoszący sukcesy w naszej firmie mają podobne ambicje, zarówno jeśli chodzi o inwestycje w rozwój osobisty, jak i w kwestii ich udziału w wychowywaniu dzieci. Dołączając do inicjatywy Share the Care chcemy w Citi wzmacniać równowagę w zakresie opieki nad dziećmi oraz wspierać ojców decydujących się na urlop tacierzyński.
Równość w pracy zaczyna się w domu i trzeba ją wspierać w obu tych sferach. Kobiety i mężczyźni mają równe prawo do pracy, odpoczynku, wynagrodzenia odpowiadającego ich kompetencjom oraz budowania relacji z bliskimi. Sprawiedliwe dzielenie urlopu rodzicielskiego to sytuacja win-win. Kobietom daje m.in. możliwość rozwoju zawodowego i budowania związku opartego na partnerskich relacjach, a mężczyznom może ułatwiać nawiązanie głębokich relacji z dziećmi czy zapobiegać wypaleniu zawodowemu.
Jeśli chcemy poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy i realnej zmiany w podziale obowiązków związanych z opieką nad dziećmi i domem, trzeba działać razem! Stworzyć warunki do dialogu zarówno z kobietami jak i mężczyznami, pracodawcami jak i instytucjami publicznymi. Zaangażowanie Fundacji i portalu mamopracuj.pl w opracowanie przewodnika i wspólne dotarcie do wszystkich tych grup, jest potwierdzeniem naszej misji. Wierzymy, że to najlepsza droga!
Agnieszka Czmyr-Kaczanowska - współzałożycielka portalu www.mamopracuj.pl
Wiceprezeska Fundacji Mamo Pracuj
W Y&LOVERS z dumą wspieramy inicjatywy, u których podstaw leżą wartości nam bliskie: równość, rozwój i sprawiedliwość społeczna. Wolontariat doradczy dla Fundacji Share The Care był dla nas wspaniałą okazją, aby przyjrzeć się oczekiwaniom polskich pracowników i pracowniczek dotyczącego łączenia pracy zawodowej z życiem rodzinnym. Odkryliśmy jak zmiana postrzegania ról płciowych i konserwatywny zwrot kulturowy dowartościowały życie rodzinne jako najbardziej satysfakcjonujący obszar spełnienia dla partnerów obu płci. Zwłaszcza mężczyźni o wyższych kapitałach ekonomicznych i kulturowych poszukują przestrzeni na wyrażania siebie i możliwość rozwoju nowych kompetencji w obszarze wcześniej kulturowo zarezerwowanym dla kobiet - aktywnym, zaangażowanym rodzicielstwie. Pomogliśmy przygotować rekomendacje dla pracodawców, by tworzyli organizacje przyjazne rodzinom i swoim pracownikom.
Anna Maria Szutowicz - Managing Director
Y&LOVERS
W IQS wychodzimy z założenia, że wiedza pozyskana z badań stanowi początek czegoś nowego, wartościowego i użytecznego społecznie, dlatego też angażujemy się w wiele inicjatyw, mających na celu edukację społeczną czy diagnozowanie problemów społecznych. Współpraca z Fundacją Share the Care i tematyka urlopów rodzicielskich rozbudziła naszą ciekawość, chęć działania i zainspirowała do przyjrzenia się temu zagadnieniu z perspektywy pracownika - ojca i matki. Razem z Fundacją Share the Care chcielibyśmy Państwa zaprosić do debaty na temat naszej wspólnej przyszłości - jak przygotować polskie społeczeństwo na zmiany w obszarze dzielenia się opieką nad dzieckiem pomiędzy kobietą i mężczyzną.
Marta Rybicka - Business Unit Director
IQS
Jako prawnicy specjalizujący się w prawie pracy codziennie widzimy, jak ważne dla szans zawodowych kobiet i zaangażowania mężczyzn jest zapewnienie efektywnego podziału obowiązków rodzicielskich. Wspieranie inicjatyw zwiększających społeczną świadomość w tym zakresie to ogromna przyjemność i wyróżnienie.
Adw. Agnieszka Fedor - Partner w kancelarii Sołtysiński, Kawecki, Szlęzak
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę dąży do tego, by wszystkie dzieci miały bezpieczne dzieciństwo. Jego ważnym elementem, jest silna i zdrowa więź z obojgiem rodziców. Wspieramy „Przewodnik dla pracodawców”, bo uważamy, że dziecko ma prawo do równej możliwości spędzania czasu z tatą i mamą. Większe zaangażowanie ojców w opiekę jest niezbędne, by dawać dzieciom siłę. Równe dzielenie obowiązków w opiece nad dziećmi to doskonała inwestycja w relację – z dzieckiem i partnerem. Inwestycja, która będzie procentować przez całe życie wszystkich osób zaangażowanych.
Marta Skierkowska - członkini zarządu
Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”
Tworząc rozwiązania work life balance zaobserwowałyśmy, że głównymi odbiorcami naszych usług wciąż są pracujące kobiety. Podczas rozmów i warsztatów wielokrotnie pojawiał się aspekt życia partnerskiego i dzielenia się obowiązkami domowymi. Aby wypracować wspierający model rodziny należy zadbać o to już od chwili narodzenia dziecka. To wtedy następuje moment największego rozdźwięku pomiędzy kobietą i mężczyzną i polaryzacja obszarów zaangażowania. W okresie niemowlęcym tworzy się niezwykła więź pomiędzy opiekunem i maluchem. Może być podstawą do cudownych relacji zarówno z matką, jak i ojcem. Jest to doskonała baza do późniejszej łatwości w dzieleniu się obowiązkami i wyrównywania szans zawodowych dla kobiet.
Paulina Janiak - prezes
Femmeritum
Od ponad 11 lat mówimy o równości w biznesie, wspieramy kobiety, uświadamiamy rynek. Prowadzimy klub Champions of Change, którego zadaniem jest tworzenie nowych standardów w biznesie, włączanie kobiet w obszary władzy, wyrównywanie płac i korzystanie w równym stopniu z talentów obu płci. Dlatego też aktywnie wspieramy działania Share the Care.
Olga Kozierowska - Prezeska Fundacji
Sukcesu Pisanego Szminką
Polska branża HRM to w dużej mierze kobiety, obserwujemy to podczas kolejnych edycji Kongresu Kadry. Dlatego tematyka związana z promowaniem kobiet, ich rozwojem, równością w zatrudnieniu i zachowaniem równowagi między życiem rodzinnym a pracą, jest dla nas tak istotna. Często mówią o tym nasi prelegenci, jest to także istotna kwestia w rozmowach naszych uczestników. Kibicujemy projektom, które wspierają kobiety i mają wpływ na zwiększenie ich roli w biznesie, a do takich właśnie należy inicjatywa Fundacji Share The Care.
Anna Włudarczyk - Menedżerka Kongresu Kadry
Tematyka działań równościowych w VMLY&R nie jest obca, dlatego udział projekcie „Share the care” był czymś naturalnym. Dzielenie rodzicielstwa z pracą zawodową jest bliskie zarówno zarządowi firmy, jak i pracownikom, gdyż duża część z nich to młodzi ludzie, którzy mają i/lub planują mieć dzieci. Chcielibyśmy się w miarę naszych możliwości, zaangażować w spieranie akcji edukacyjnych, które uświadamiają, jak ważny jest podział opieki, zarówno dla matki, jak i dla ojca dziecka. Wierzymy, że możliwość zachowania jak najkrótszej przerwy w pracy, a co za tym idzie, zmniejszenia ryzyka wykluczenia z rynku pracy lub utracenia/zdewaluowania zdobytych wcześniej umiejętności, jest niezwykle ważne z punktu widzenia biznesowego i czysto ludzkiego.
Ewa Lechowska - Talent and Culture Director
VMLY&R